Kategorie:
Wybór dachu | Remont i konserwacja dachu | Dobór pokrycia | Ile kosztuje dach | Praktyczny przewodnikGwarancja na dach
Budowa nowego dachu albo wymiana pokrycia to inwestycje, które wi±¿± siê ze znacz±cymi dla domowego bud¿etu kosztami. Warto zwracaæ uwagê nie tylko na zalety, parametry czy mo¿liwo¶æ zastosowania danego materia³u budowlanego, ale tak¿e warunki gwarancji. Niestety czêsto o tym zapominamy.
Regulacje prawne w zakresie gwarancji znajdziemy w Ustawie o szczególnych warunkach sprzeda¿y konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 r. W my¶l jej zapisów, gwarancja udzielana jest przez producenta (gwaranta) i dotyczy jako¶ci sprzedawanego produktu. Gwarant dobrowolnie zobowi±zuje siê do spe³nienia odpowiednich ¶wiadczeñ, w przypadku ujawnienia siê w okresie gwarancyjnym wad fizycznych produktu. Warto dodaæ, i¿ jest to dobrowolna deklaracja i mo¿e ni± zostaæ objêta np. tylko jedna cecha produktu.
W praktyce jedynymi dokumentami, które daj± nam podstawê do dochodzenia swoich praw s± karty gwarancyjne, wystawiane przez producenta oraz umowa kupna - sprzeda¿y.
Karta gwarancyjna
W przypadku dokumentu gwarancyjnego, przepisy prawa zosta³y unormowane tylko w okre¶lonym zakresie. Ustawa nak³ada obowi±zek zawarcia w niej nazwy i adresu gwaranta, zasiêgu terytorialnego jaki obejmuje gwarancja oraz okresu jej obowi±zywania. ¯aden dokument gwarancyjny nie okre¶la zatem trwa³o¶ci materia³u budowlanego (czyli czasu od procesu produkcji do ca³kowitego zu¿ycia materia³u), a tylko okres, w którym producent lub sprzedawca odpowiadaj± za jego odpowiedni± jako¶æ.
- Renomowane produkty posiadaj± certyfikaty i aprobaty techniczne. Warto o nie pytaæ w momencie podejmowania decyzji o zakupie danego materia³u - mówi Rafa³ Kuczyñski z firmy Blachy Pruszyñski.
Posiadanie dokumentu potwierdzaj±cego gwarancjê (z którym koniecznie musimy siê zapoznaæ), daje nam mo¿liwo¶æ reklamacji.
Nie zawsze winny sprzedawca. Bywa tak, ¿e odpowiedzialno¶æ za z³y stan produktu ponosi klient. W takiej sytuacji gwarancja mo¿e zostaæ nieuznana. Warto zatem stosowaæ siê do szczegó³owych wytycznych producentów oraz instrukcji. Na co zwróciæ uwagê w szczególno¶ci?
- Monta¿ produktu nale¿y powierzaæ profesjonalnym ekipom budowlanym. Powinni¶my te¿ pamiêtaæ o w³a¶ciwym sk³adowaniu oraz transporcie. Niezastosowanie siê do zaleceñ producentów, mo¿e byæ bowiem przyczyn± uszkodzenia materia³u - mówi Rafa³ Kuczyñski z firmy Blachy Pruszyñski.
Du¿a konkurencja na rynku budowlanym sprawia, ¿e producenci chc±c przyci±gn±æ klientów, deklaruj± bardzo d³ugie okresy gwarancyjne. Przy zakupie np. blachodachówki warto przyjrzeæ siê kilku szczegó³om:
- jakie cechy produktu objête s± gwarancj±,
- czy producent przeprowadza badania jako¶ci materia³ów, które poparte s± odpowiednimi certyfikatami,
- czy sam produkuje czy zleca innej firmie wykonanie materia³ów,
- czy do produktu do³±czona jest instrukcja monta¿u b±d¼ sk³adowania materia³u.
Prawo nie nak³ada obowi±zku wystawienia dokumentu potwierdzaj±cego gwarancjê na dany materia³. Sprzedawca odpowiada jednak za niezgodno¶æ towaru z umow± o ile zostanie ona stwierdzona w okresie do dwóch lat od wydania produktu kupuj±cemu. W przypadku materia³ów dachowych wady czêsto ujawniaj± siê w³a¶nie w tym czasie.
Budowa domu to inwestycja niezwykle kosztowna i czasoch³onna. Aby ustrzec siê przed ewentualnymi problemami lepiej od razu zrezygnowaæ z zakupu produktów pochodz±cych z nieznanego ¼ród³a i od nieznanego nam producenta – nawet je¶li za te markowe bêdziemy musieli zap³aciæ nieco wiêcej. Podobnie powinni¶my post±piæ w przypadku ekip budowlanych – zanim zdecydujemy siê na konkretn± firmê, warto zasiêgn±æ opinii u osób, które ju¿ korzysta³y z ich us³ug . W przeciwnym wypadku mo¿e siê okazaæ, ¿e zamiast oszczêdno¶ci na które tak bardzo liczyli¶my, pojawi± siê dodatkowe koszty. Nie mówi±c o przestoju na placu budowy.
autor: Rafa³ Kuczyñski, Blachy Pruszyñski
Dodaj komentarz:
Wasze komentarze:
Aktualnie brak komentarzy